02 augusti, 2010

2 x Anne Rivers Siddons

Finns det hus som kan vara vampyrer? Ja, i The House Next Door av Anne Rivers Siddons verkar det i alla fall så. Colquitt och hennes man Walter lever ett fridfullt liv i ett tryggt område med vänliga grannar och ja... allt är en idyll egentligen. Närmast Colquitt's och Walter's tomt ligger en vildvuxen ödetomt som alla tagit för givet att den alltid ska finnas där. Men så säljs tomten och en arkitekt anlitas för att bygga ett hus till ett ungt par som väntar sitt första barn. Grannarna i området blir till en början mäkta irriterade över att det ska byggas ett hus på ödetomten. De vill helst att allt ska vara som det brukar. Men det unga paret verkar trevliga och grannarna gör allt de kan för att de ska känna sig välkomna till området. Medan husbygget pågår händer oförklarliga saker. Smådjur hittas lemlästade på tomten. Inflyttningsfesten för paret som flyttat in i sitt nybyggda hus slutar i katastrof och det unga paret flyr och säljer huset. En ny familj flyttar in och även nu sker oförklarliga saker. Inte bara för familjen som bor i huset utan även för grannarna. Det verkar som att huset framkallar det värsta hos människorna som det kommer i kontakt med.

Spännande bok som är svår att lägga ifrån sig. Stephen King har sagt att The House Next Door är en av böckerna som haft inflytande på hans eget skrivande. Har filmats med Lara Flynn Boyle i en av huvudrollerna.

Anne Rivers Siddons - The House Next Door
Förlag: Harper Collins
ISBN:0-06-100873-7




Ruth Yancey är bara en liten flicka när hon för första gången ser det magnifika huset Fox's Earth tillhörande familjen Fox som tillhör eliten i samhället. Hon bestämmer sig för att en dag ska huset bli hennes. Det verkar vara en dröm som omöjligt kan gå i uppfyllelse. Ruth Yancey är nämligen dotter till en försupen fabriksarbetare. Men det omöjliga blir möjligt. Genom enorma uppoffringar blir Ruth en dag Mrs Ruth Yancey Fox och från den dagen gör hon allt som står i hennes makt för att Fox's Earth en dag ska tillhöra henne och ingen annan. Alla metoder är tillåtna. Inte ens hennes egna barn och barnbarn undgår hennes manipulation. Med kall beräkning och lögner styr hon under flera decennier Fox's Earth med järnhand. Grymt och skoningslöst.

Även denna bok var omöjlig att lägga ifrån sig. Det är en stark berättelse om en kvinna som verkligen gör allt för att uppfylla sin dröm. Man blir rent ut sagt förbannad på hennes egoism men samtidigt känner man för henne eftersom man vet att hon även gör allt för att dölja sin smutsiga härkomst.

Anne Rivers Siddons - Fox's Earth
Förlag: Harper Collins
ISBN:0-06-101065-0

Anne Rivers Siddons böcker har kallats för "klimakterielitt" då den vänder sig till kvinnor över 40. Det är några år tills jag passerat 40-strecket men de två böcker jag har läst av Anne Rivers Siddons har tilltalat mig så till den grad att jag tror (och hoppas) att jag har funnit en ny favoritförfattare. Jag har moochat flera av hennes böcker som ligger och väntar på att bli lästa och ytterligare några fler är på väg hem till mig. Ni kan därför vara ganska säkra på att få läsa om fler av hennes böcker här på bloggen.

2 kommentarer:

MariaH sa...

Åh, nu blev jag nyfiken. Tror inte jag läst något av henne förut och ett fördömt hus lät lite lockande...

Titti sa...

Ja läs The House Next Door. Den är verkligen bra.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...