20 maj, 2011

Kristin Cashore - De Utvalda


Till en början känner jag att jag irriterar mig en aning på alla konstiga namn och språket i boken. Men efter några kapitel är jag helt uppslukad av handlingen som kretsar kring Katsa och Po, två särlingar med gåvor som försvårar deras liv. Katsa blir utnyttjad av kungen av Middluns som torped för att hota och döda människor åt honom, ett liv som hon definitivt inte vill fortsätta med. Tillsammans med Po lyckas hon bryta sig loss från kungen och tillsammans ger de sig av för att ta reda på vem som ligger bakom kidnappningen av en av hans släktingar (nu har jag visst hunnit glömma om det var morfar eller farfar) och det slutar i en kamp på liv och död.

Katsas och Pos värld består av sju kungadömen, alla med lika konstiga namn och i början är det lite förvirrande och jobbigt med alla dessa namn och jag har svårt att hålla dem isär. Men när jag kommit en bit in i boken har jag väldigt svårt att lägga den ifrån mig och jag vill bara veta hur det ska gå.

De utvalda: Tankeläsaren är första delen i en trilogi och nu hoppas jag att andra delen snart kommer ut på svenska.

Kristin Cashore - De Utvalda: Tankeläsaren
Originaltitel: Graceling
Förlag: Semic
ISBN: 9789155256388

1 kommentar:

Angelika sa...

Det var inte så länge sen du läste den här då :-) Roligt att du kom in i den, trots den inledande motviljan, för handlingen var verkligen gripande. Gillade att författaren fokuserade så mycket på relationer, utan att för den skull glömma själva äventyret :-)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...